Nina Kluth - Het ritme van het schilderen

Nina Kluth (1974) is een echte schilder en past daarmee in de golven van schilderkunst die vanuit Duitsland over de wereld stromen. We kennen de Leipziger Schule met o.a. Neo Rauch en Matthias Weischer, een schilder die ze bewondert. In het geval van Nina Kluth zou je analoog daaraan van de Hamburger Schule kunnen spreken. Ze is in Hamburg opgeleid, net als Daniel Richter en Franz Ackermann. Zijn de prijzen die voor werk van deze kunstenaars betaald worden de laatste jaren geëxplodeerd, schilderijen van Nina Kluth zijn (nog) voor heel betaalbare prijzen te koop. Ze exposeert voor de eerste keer in Nederland in galerie Tanya Rumpff in Haarlem.

Op het eerste oog lijkt een schilderij van Nina Kluth een expressieve heftigheid te hebben. Maar dat betreft alleen de driftige, brede penseelstreek en de durf om kleuren flink tegen elkaar af te zetten. Haar werk gaat veel verder. Je zou van een spagaat kunnen spreken. Aan de ene kant roept ze een gevoel van ruimte op, een denkbeeldige ruimte waarin de dingen een plaats krijgen. Waarin vormen zichtbaar worden die een gelijkenis lijken te hebben met een fysieke bestaande ruimte. Een doorkijk door een bos, een berglandschap, de contouren van een gebouw, de oever van een waterpartij. Helemaal duidelijk wordt dat nooit. En dat heeft alles te maken met die andere kant. Ze schildert, ze trekt sporen in verf en doet dat met een bijna barokke overdaad maar met een superieur gevoel voor kleur, ritme en compositie. Een door haar geschilderd beeld staat, is een autonome wereld die de grenzen van het doek overal onder druk zet.

De handeling van het schilderen en de wereld die ze lijkt af te beelden vallen samen, zoals dat ook bij de impressionisten het geval was. Pas als je afstand neemt tot haar doeken vallen de verfstreken en de kleuren samen in een voorstelling. De ruimtes die ze oproept bewegen parallel met het ritme van het schilderen. Ze combineert in haar werk de abstractie van het zuivere schilderen met de wil om elk doek ook een voorstelling te laten zijn, in ieder geval iets wat lijkt op iets wat wij denken te herkennen.

Nina Kluth is goed op de hoogte van de grote voorgangers in de kunstgeschiedenis, ze kent haar klassieken. Zelf noemt ze als haar inspiratiebronnen Duitse impressionisten als Lovis Corinth en de barokke Italiaanse Tiepolo.

Tanya Rumpff heeft haar werk voor het eerst gezien op Art Forum Berlijn en toonde het op Art Rotterdam van 2007 waar het heel positief werd ontvangen. De prijzen passen bij een debuut: de kleinste meten 40 bij 50 cm en kosten slechts € 1.500, het grootste doek (110 bij 140 cm) dat in de galerie hangt moet € 4.200 kosten. Niet te veel voor dit talent.

Nina Kluth exposeert t/m 2 februari in galerie Tanya Rumpff, Spaarnwouderstraat 74, Haarlem. Info 023-5359565 of www.galerietanyarumpff.nl

Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad, bijlage Persoonlijk, 19 januari 2008




Terug naar overzicht