The Passenger

Het nieuwe werk dat Marijn van Kreij (1978) toont, is meer dan een tentoonstelling. Geen verzameling van losse werken die voor de gelegenheid in een ruimte worden samen gebracht, maar een installatie die laat zien waar het in zijn werk om gaat, om een web van met elkaar samenhangende dingen. Hij toont tekeningen en schilderingen op papier, video’s en prints. En zoals hij varieert in beelddrager, zo varieert hij ook in handschrift en in techniek. Van Kreij is een echte tekenaar die vrij en lenig zijn gang gaat, die goed kijkt en associeert.

Een grondslag voor zijn werk is de toe-eigening van bestaande beelden die hij bij voorkeur zoekt in de popcultuur en in de kunstgeschiedenis. Een landschap van Breugel, een lichtinstallatie van Bruce Nauman, de hoes van een platenalbum van de Britse zanger Billy Bragg: Marijn van Kreij neemt al tekenend het beeld over, blaast het tot flinke proporties op of verkleint juist, verandert de tekst, abstraheert de voorstelling. Kortom, hij doet ermee wat hij wil, maar wel zodanig dat de beschouwer vragen stelt bij de verhouding tot het origineel.

Alles is denkbaar, alles kan onderwerp zijn als het tot een nieuwe werkelijkheid wordt getransformeerd met een eigen betekenis. Een voorbeeld. Al vaker heeft hij de popgroep Nirvana getekend en ook hier hangen weer drie tekeningen. Drie keer dezelfde voorstelling op A-4 formaat. Juist omdat ze naast elkaar hangen, vestigt hij de aandacht op de herhaling en daarmee op de subtiele betekenisverandering. Het gaat niet meer om wat de tekening letterlijk voorstelt maar om de actie van het tekenen zelf, steeds opnieuw en steeds anders. En wat is dan nog kopie, en wat is origineel? Een relevante vraag in onze computercultuur.

Marijn van Kreij – The Passenger in galerie Paul Andriesse, Westerstraat 187, Amsterdam. Tot 19 maart. Prijzen variëren van € 250 (print in oplage) tot € 10.000.

Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad, bijlage Persoonlijk, 19 februari 2011




Terug naar overzicht