Frits de Coninck

Het meesteroog van Jan De Cock

Jan De Cock exposeert niet in de galerie van Fons Welters, Jan De Cock ìs de galerie. Voor de duur van de tentoonstelling uiteraard. Jan De Cock, 31 jaar, afkomstig uit Brussel, heeft het grondig aangepakt. De galerie is gestript, ook de kantoorruimte die gebouwd is door Atelier Van Lieshout is verwijderd. De ontstane ruimte is door witte schotten opgedeeld in ruimtes, verschillend van vorm en afmeting, die de modules van De Cock dragen.

Jan De Cock werkt in modules. Elke wand toont een module die kan bestaan uit frames met collages, foto’s (of fragmenten daarvan) en een sculptuur. Wat De Cock per module maar ook in de installatie als geheel in beeld brengt is de geest van het modernisme. Het modernisme zoals dat in de eerste decennia van de twintigste eeuw doorbrak in het werk van El Lissitzky, Malewich, Mondriaan en later nog in de sculptuur van Don Judd. Met eenzelfde perfecte oog voor het abstracte kijkt De Cock naar de wereld van nu. Hij heeft gereisd over de wereld en tal van architectonisch bijzondere plekken en kunstwerken gefotografeerd. Net als een filmer zoomt hij in of uit wat een caleidoscoop van beelden oplevert. Samen met de foto’s van eigen werk verdeelt hij die over een passe-partout Die compositie is uiterst afgewogen, net als de plaatsing op de wanden en net als de informatiebordjes waarop de locaties staan vermeld en de modules genummerd. De sculpturen zijn constructies van platen spaanplaat, bedekt met houtfineer: rechthoekige volumes die eruit zien als kleine kasten, volmaakt van verhouding, maat en ritme. Met het goedkoopste materiaal ontwerpt hij een beeld van perfecte, abstracte schoonheid.

Niets is hier aan het toeval overgelaten. In alles heeft De Cock de hand, ook dus in de belettering van de informatiebordjes, in de catalogi en zelfs in de tijd die de kijker erover doet om van de ene module naar de andere te gaan. Aan zo’n installatie (een vergelijkbare toont hij nu in het MOMA in New York) werkt hij met een team van 15 personen onder wie een architect en een fotograaf. In die zin kun je hem vergelijken met oude meesters als Michelangelo en Rubens die leiding gaven aan een atelier. Je kunt diverse assistenten aan een kunstwerk laten werken, maar de ziel, dat wat een iets tot kunst maakt, is van de meester zelf. Wie aan deze installatie ook allemaal gewerkt hebben, het intellect, de zuivere intuïtie en het scherpe oog van de meester zelf maken dit tot een bijzondere ervaring.

Hij verkoopt zijn werk per module. De prijs varieert van € 18000 voor twee frames met ingekaderde foto’s tot € 60.000. En dan heb je 2 sculpturen, 1 drieluik en 4 foto’s.

Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad, bijlage Persoonlijk, 29 maart 2008




Terug naar overzicht